0264 933

 
 

Sfaturi pentru masa de Craciun: Ce, cat si cum mancam in perioada sarbatorilor de iarna

22.12.2018

Este acel moment frumos din an care vine cu o incarcatura emotionala, dar si cu una  culinara. Sarbatorile de Craciun si de Anul Nou reprezinta un prilej de dezechilibru al planului alimentar si al metabolismului. Teoretic, din punct de vedere alimentar ar trebui sa fie doar o perioada ca oricare alta, dar, stim cu totii ca lucrurile stau altfel: mese imbelsugate, hipercalorice, cu multe zaharuri rafinate, multe grasimi de origine animala, bauturi acidulate si nu in ultimul rand, bauturile alcoolice.

In aceasta perioada, mancam mai mult, facem si mai putina miscare decat de obicei si este normal sa castigam cateva kilograme in plus. Kilogramele acumulate acum nu ar trebui sa ne ingrijoreze, atat timp cat regimul normal de viata (activitate fizica regulata si controlul caloriilor) se reia imediat dupa sarbatorile de iarna.

Ce trebuie sa subliniem este faptul ca restrictia severa nu este o rezolvare in momentele in care ar trebui sa ne „rasfatam”, ci pur si simplu sa reusim sa oprim brusc acest festin, odata cu reluarea activitatilor cotidiene.

Iata cateva principii care pot sa ne ajute in mentinerea greutatii in perioada sarbatorilor de iarna:

  1. In primul rand, retineti faptul ca nimic nu este interzis, atat timp timp cat nu exista contraindicatii medicale (spre exemplu, patologiile precum diabetul zaharat sau bolile cardiovasculare);
  2. Mentinerea unui orar de mese  regulat (pe cat posibil), cu o singura gustare sau fara gustari. Incercati sa mancati cat mai putin si cat mai „light” in prima parte a zilei si lasati mancarurile traditionale „grele” pentru masa festiva de seara (chiar daca pare paradoxala aceasta afirmatie, se refera strict la perioada sarbatorilor, in care mesele bogate in calorii sunt inevitabile dupa masa sau seara);
  3. Mancati incet si savurati bucatele! De multe ori mancam repede si nu ne bucuram de ceea ce avem in farfurie. Corpul uman functioneaza in urmatorul fel: dupa ce a primit suficienta energie este secretata leptina, hormon care transmite creierului senzatia de satietate. Mancand repede, creierul nu va primi semnalul la timp si, astfel, va veti supraalimenta. Acest semnal se transmite dupa circa 15-20 minute. Asteptati acest semnal!
  4. Portionati dinainte gustarile tentante si nu mancati direct de pe platouri pentru a putea tine o „evidenta” a alimentelor consumate. Folositi farfurii mici, iar astfel va veti „pacali” creierul si ochii, cantitatea din farfurie devenind una suficienta.
  5. Umpleti farfuria cu alimente bune” – cat mai multe legume si cat mai multe verdeturi! In acest fel evitati sa consumati in exces alimente bogate in calorii.
  6. Zaharul – la capitolul acesta ne referim in principal la deserturi. Cu siguranta veti fi atrasi de multe prajituri, dar incearcati sa gasiti alternative sau solutii cat mai bune pentru dumnevoastra. „Sharing is caring” (n.r. „a imparti inseamna a-ti pasa”), asa ca, luati  o prajitura (sau doua) si impartiti cu cineva de la masa si toata lumea va fi fericita!
  7. Nu serviti mancarea impreuna cu alcoolul.
  8. Alegeti sa va imbracati cu haine stramte, care sa nu va permita sa mancati mai mult decat aveti nevoie.
  9. Consumul de alcool necesita o atentie sporita, deoarece acesta ne poate crea probleme. Este cunoscut faptul ca alcoolul creste pofta de mancare si ca are, totodata, un aport caloric ridicat. De asemeneea, ar trebui evitate bauturile indulcite cu zahar sau care au un adaos de coloranti (cocktailurile, spre exemplu).
  10.  Evitati sedentarismul. Desi in aceasta perioada avem tendinta doar de a sta si manca, va sfatuim sa aveti diverse activitati prin casa (spalat vase, dat cu aspiratorul ), mergeti la colindat cu prietenii pe jos etc.

Prin urmare, avem urmatoarele sfaturi pentru dumneavoastra:

  • Renuntati la mesele imbelsugate, hipercalorice si consumul constant de alimente.
  • Craciunul nu trebuie sa reprezinte o perioada de ingrasare, ci mai degraba o perioada de linste si caldura sufleteasca.
  • Mancati atunci cand simtiti senzatia de foame si nu mancati doar fiindca va e pofta! Astfel ii acordati si organismului dumneavoastra o pauza de respiro.
  • Mancati ca si francezii: transformati masa intr-un ritual al placerii, mancati incet, bucurati-va de ceea ce aveti in farfurie si de companie!

Speram ca toate aceste sfaturi v-au fost de folos. Va dorim Sarbatori Fericite si multa sanatate!

Nutritionist-Dietetician Alexandra Muntean
Specialitate
Nutritie

Comentarii

Adauga comentariu nou

Plain text

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Adresele de situri web si adresele de e-mail se transforma automat in linkuri.
  • Liniile si paragrafele sunt rupte automat.

Polaris Medical cunoaste importanta datelor dvs. si se angajeaza sa protejeze confidentialitatea si securitatea acestora. De aceea, este important pentru noi sa va furnizam intr-o maniera integrata si practica informatiile legate de prelucrarea datelor dvs. cu caracter personal in calitate de persoane vizate, utilizatori ai website-ului www.polarismedical.ro. Afla mai multe despre Termenii si conditiile utilizarii site-ului polarismedical.ro, precum si despre Politica de confidentialitate a datelor si drepturile tale ca si utilizator polarismedical.ro

Polaris Medical foloseste cookie-uri pentru personalizarea continutului oferit. Continuarea sesiunii pe acest site implica acordul tau.