0264 933

 
 

Importanta depistarii si interventiei precoce in cazul bolilor neuropediatrice

12.08.2016

              Perioada de la nastere si pana la varsta de 5 ani este considerata a fi cea mai importanta din punct de vedere al dezvoltarii creierului si al transformarilor care au loc, atat fizice si mai ales psihologice. Este o etapă cruciala de crestere si dezvoltare, deoarece experientele din timpul acestei perioade pot influenta rezultatele pe intreg parcursul vietii unui individ. Pentru toti copiii, aceasta etapa construieste fundatia pentru invatarea pe tot parcursul vietii, prevenind in acelasi timp eventualele intarzieri in dezvoltare si handicap. Pentru copiii care se confrunta cu dizabilitati, acesta este un moment vital pentru a asigura accesul la interventii care ii poate ajuta sa isi atinga potentialul maxim. Studiile au aratat ca cei care beneficiaza de interventie timpurie ajung sa atinga obiectivele propuse intr-o perioada mai scurta de timp decat cei care incep mai tarziu.

             Cresterea si dezvoltarea unui copil sunt monitorizate printr-un parteneriat intre parinti si profesionistii in domeniul sanatatii. Pentru rezultate optime este necesar ca parintii sa fie familiarizati cu etapele de dezvoltare (lucruri pe care majoritatea copiilor le poate face la o anumita varsta), urmarind modul in care acesta se joaca, invata, vorbeste si actioneaza, ei fiind primii care pot sa traga un semnal de alarma daca acestea nu sunt corespunzatoare.

       In general, copiii urmeaza acelasi model, insa unii se pot dezvolta mai lent sau in mod care pare diferit fata de altii. Daca parintele crede ca copilul nu se dezvolta in acelasi ritm sau in acelasi mod ca si majoritatea copiilor de varsta lui, nu are achizitiile corespunzatoare varstei sau le pierde, cel mai bine este sa se adreseze unui specialist (medic de familie, neonatolog, pediatru/neuropediatru), pentru a-i explica preocuparile pe care are. Acesta va fi evaluat si probabil supus unor investigatii suplimentare pentru a se vedea daca este vorba despre o tulburare a dezvoltarii normale si daca este necesar sa urmeze un program complex de interventie.

          Evaluarea dezvoltarii vizeaza cinci sau sase arii mari de competente, si anume:

Dezvoltarea motorie urmareste abilitati de control, coordonare si fluenta a miscarilor si se refera atat la motricitatea grosiera (coordonarea segmentelor corpului, miscarile muschilor mari), cat si la motricitatea fina (utilizarea muschilor mici, ca de exemplu ai degetelor sau fetei)

Dezvoltarea limbajului si comunicarii include atat intelegerea vorbirii (limbaj receptiv), cat si utilizarea vorbirii (limbaj expresiv) in comunicare. Sunt incluse aici si abilitatile de comunicare non-verbala prin gesturi, mimica, intonatie etc.

Dezvoltarea cognitiva include detinerea si utilizarea conceptelor de baza: atentia, memoria, categorizarea si rezolvarea de problem.

Abilitatile sociale sunt comportamentele invatate si acceptate social, de conformare la normele de grup si valorile sociale specifice mediului cultural in care se dezvolta copilul, si care ii permit acestuia sa se integreze intr-un grup si sa relationeze eficient cu ceilalti

Dezvoltarea emotionala conta in abilitatea de a constientiza si intelege atat emotiile proprii cat si ale celorlalti, precum si in abilitatea de a utiliza emotiile pentru o functionare adaptativa eficienta.

Competentele de autonomie personala sunt abilitatile de autoingrijire, securitate personala si independenta in luarea deciziilor la un nivel adecvat varstei.

 

Cateva puncte de reper ale dezvoltarii psihomotrice ale copiilor de pana la 5 ani, care trebuie avute in vedere in depistarea precoce:

0-4 saptamani: miscari fara scop, fara un efect anumit; nu are controlului capului dar poate sa il intoarca intr-o parte; are pumnii stransi; acorda preferential atentie sunetelor inalte si feminine; sunete ce au calitatea, rata si ritmul batailor cardiace cu care s-a obisnuit in uter pot sa-l calmeze;

2 luni: sustine putin timp capul in pozitia pe burta; nu sustine bine capul in pozitie sezanda; alert la sunete; zambeste; urmareste obiecte in miscare; deschide si inchide mainile.

3 luni: misca bine membrele; ridica capul cu usurinta; in pozitie sezanda cade pe spate; pe burta, se sustine pe antebrate si coate; se joaca cu mainile cercetandu-le asculta vocea si gangureste; incepe sa “pedaleze”; isi muta privirea de la un obiect la altul; reactioneaza la muzica;.impinge din picioare cand este asezat pe o suprafata tare; recunoaste obiectele familiare si persoanele, chiar si la distanta.

4 luni: ridica capul si inclina toracele; incepe sa aiba controlul capului la miscari de rasucire; sta in sezut cu ajutor; retine cu mana obiecte, se agata de parul si hainele persoanelor de langa el; gangureste; raspunde zambetului prin zambet;

5 luni: tine capul ridicat fara sa-i cada pe spate; poate sa stea in fundulet, sprijinit cu perne, pentru o perioada mai mare de timp si poate chiar sa stea pentru cateva secunde fara sprijin;  incepe sa se intoarca foarte usor de pe o parte pe cealalta, rostogolindu-se; rade zgomotos; se joaca cu o persoana, duce obiecte la gura; poate arata nemultumire; pedaleaza;

6 luni: se ridica ajutandu-se de incheietura mainii; tine capul drept cand este asezat in fundulet; incepe sa se tarasca pe podea; apuca biberonul si-l duce la gura cu ambele maini; se rostogoleste pe spate si pe burta; distinge chipurile familiare de cel straine; gangureste; intoarce capul catre o persoana care rade;

7 luni: se ridica in sezand fara ajutor; poate manca cu degetelele; bea cu cana; tine obiecte in ambele maini, vocalizeaza; zgarie.

8 luni: ridicat, se poate rezema; culcat ridica capul, se rostogoleste; topaie; tipa ca sa atraga atentia; emite sunete; isi priveste imaginea in oglinda si se bucura; o prefera pe mama.

9 luni: se ridica singur in picioare si face pasi laterali in patut; se poate ridica in fundulet direct de pe burtica; spune ma-ma, da-da.

10 luni: sta bine in sezut, fara sprijin; sta in picioare sustinut si merge greoi sustinut; mananca cu mana; asculta ceasul; emite sunete repetitiv; incearca sa recupereze un obiect cazut; reactioneaza cand i se pronunta numele; se poate roti fara sa-si piarda echilibrul; se deplaseaza dupa jucarii; flutura mana in semn de ramas-bun, bate din palme.

11 luni: se ridica singur in picioare, mesteca; isi suge degetul; emite 2 cuvinte cu inteles; prinde “ca un cleste”; manifesta simpatii pentru alte persoane decat mama; sta singur in picioare cateva secunde.

12 luni: merge in tarc sustinandu-se cu o mana; imita in joc; prehensiunea este apropiata de cea a adultului, dar are dificultati la prinderea obiectelor mici; coopereaza la imbracare, intoarce paginile unei carti, mai multe o data, bate din palme; apuca cu mana din pozitia tarare;

1 an si 6 luni: merge singur; se ridica singur in picioare ajutat; urca scari; trage linii cu creionul; isi scoate singur pantofii; incepe sa se comporte si opozitional; alearga si sare; sta singur pe scaun unde se urca prin catarare; foloseste lingurita la masa; poate comunica, ziua, nevoia de a urina; anunta defecatia, rareori inainte; imita mama; dispare reactia Landau.

2 ani: alearga fara sa cada; urca si coboara scarile cu ambele picioare pentru o treapta; deschide usa; se da in balansoar; se spala pe maini; noaptea, mictiunea este controlata rar; vorbeste neincetat; alcatuieste propozitii scurte; cere mancare, olita; foloseste pronume; continua negativismul; tine creionul cu degetele nu in palma ca si pana acum; sare; arunca mingea pastrandu-si echilibrul; traseaza linii; face un turn din 3 cuburi; impinge sau trage o jucarie dupa el; se apleaca pentru a ridica un obiect; se ridica fara sa se dezechilibreze.

3 ani: urca scara cu cate un picior pentru o treapta, si coboara cu ambele picioare pentru o treapta; sta cateva secunde intr-un picior; merge cu tricicleta; sare pe loc cu ambele picioare o data;merge cu spatele inainte; arunca mingea la o distanta de 1,5 m; construieste un turn de 5-6 cuburi; face o tumba cu ajutor; intoarce pagina una cate una; despacheteaza un obiect mic; impatureste o hartie in doua; desface si imbina jucarii de asamblat; desurubeaza jucarii cu filet; face bilute din plastilina; se imbraca si se dezbraca singur; merge singur la toaleta; ajuta la bucatarie; participa la joc in colectiv; isi stie varsta si sexul; numara pana la 10; spune poezii scurte; cunoaste culorile.

4 ani: coboara scara cu alternarea picioarelor; poate sta in echilibru pe un picior 4-8 secunde; sare de la o inaltime de aproximativ 10 cm; loveste mingea cu piciorul in timp ce aceasta se rostogoleste spre el; merge pe varfuri; alearga 10 pasi cu miscari ale bratelor coordonate alternativ; se da in leagan; merge in pas de mars; prinde mingea cu ambele maini; bate cu ciocanul 5 piese cilindrice fixate intr-un suport; completeaza un incastru cu 3 forme; taie cu foarfeca de-a lungul unei linii drepte lunga de 20 cm cu abateri de 0,5 cm.

5ani: sta intr-un picior minim 8 secunde; merge pe varfuri distante lungi; este gata sa-si foloseasca si sa-si dezvolte aptitudinile motorii pentru actiuni mai complicate – scris, desenat, cusut, cantat. Alearga, schimba directia; merge pe barna in echilibru; sare inapoi de 6 ori; modeleaza forme din plastilina si le asambleaza; decupeaza de-a lungul unei linii curbe; insurubeaza si desurubeaza; pedaleaza tricicleta, intoarce la colt; sare intr-un picior de 5 ori succesiv; decupeaza un cerc cu diametrul de 5 cm; deseneaza imagini simple; decupeaza si lipeste forme simple; scrie litere de tipar mari, disparate, la intamplare.

Intervenţia timpurie reprezinta pachetul de masuri medicale si strategii educationale ce se aplica acelor copii la care se identifica conditiile aparitiei unui tulburari de dezvoltare sau a altor nevoi speciale ce ar putea afecta evolutia lor ulterioara.

Interventia timpurie poate fi:

Preventiva – cand isi propune sa previna aparitia problemelor de dezvoltare, prin monitorizarea atenta de catre specialisti a copiilor cu risc.

Recuperatorie -  cand isi propune sa corecteze tulburarile care apar in dezvoltarea copilului;

Programele de depistare si interventie timpurie se adreseaza copiilor cu risc crescut de aparitie a unor dizabilitati in cursul cresterii si dezvoltarii, si anume:

-       copii cu varsta gestatiei sub 32 de saptamani, greutatea sub 1500 de grame si indicele APGAR sub 7

-       copii ce au necesitat terapie intensiva imediat dupa nastere sau in perioada internarii in maternitate (cei cu detresa respiratorie, asfixie severa, infectii); 

-       copii ce au avut complicatii ale prematuritatii, sangerari la nivelul creierului sau alte afectiuni ce tin de creier, convulsii, hidrocefalie, hipotonie, crize de apnee; 

-       orice copil ce prezinta boli congenitale sau boli genetice, 

-       orice copil la care specialistii recomanda urmarirea dezvoltarii; 

 -      orice copil la care apare o tulburare in oricare dintre ariile de dezvoltare urmarite.

Pentru o programare pentru un consult din specialitatea Neurologie Pediatrica, va rugam sa ne contactati la 0264 933.


Comentarii

Adauga comentariu nou

Plain text

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Adresele de situri web si adresele de e-mail se transforma automat in linkuri.
  • Liniile si paragrafele sunt rupte automat.

Polaris Medical cunoaste importanta datelor dvs. si se angajeaza sa protejeze confidentialitatea si securitatea acestora. De aceea, este important pentru noi sa va furnizam intr-o maniera integrata si practica informatiile legate de prelucrarea datelor dvs. cu caracter personal in calitate de persoane vizate, utilizatori ai website-ului www.polarismedical.ro. Afla mai multe despre Politica de confidentialitate a datelor si drepturile tale ca si utilizator polarismedical.ro

Polaris Medical foloseste cookie-uri pentru personalizarea continutului oferit. Continuarea sesiunii pe acest site implica acordul tau.